rotan

Dulu masa darjah 4, blaja grammar dgn Teacher See. selalu kena buat exercise questions dalam buku grammar tu sebagai homework. ada satu hari tu, Teacher ckp nk buat rules baru. kalau salah lebih dari dua soalan kalau x silap, kena rotan kat telapak tangan. setiap exercise tu rasanya ada plus minus 10 questions kot. Kes neves takut kena rotan so buatla exercise tu btol2. alhamdulillah result BI boleh dikatakan okay la dari UPSR sampai SPM. cemerlang sangat2 tu takla. tapi okay.

Kat rumah? kat rumah ada rotan tapi umi ngn abah tak pnah rotan. mungkin dah stop guna rotan lepas abg kot? ke saya tak ingat eh? ntah. atau sebab rotan hilang? sbb one day, kitorang kemas2 rumah pastu terjumpa rotan. time tu rasanya skolah rendah lagi. xsure la org sorok rotan tu ke apa haha. then lepas tu saya amik rotan tu sorok balik bwh katil sbb takut nanti umi abah tiba2 nak guna. hahaha. bertuah punya budak. tapi klu skrg saya bgtahu saya kecik2 dulu nakal semua tak percaya -_-


Rotan tu mmg scary, in a way. tapi dia ajar kita yg bila kita buat salah, kita akan dapat 'sakit'. so as a child, kita akan fikir dua kali sebelum buat salah. sbb we feel the pain. physically.

Bukan utk budak2 je, org dewasa pun kalau kita buat salah, kita akan dapat 'sakit' jgk. but as an adult kita dah boleh fikir dan faham yg 'sakit'= bad consequences/ dosa etc.


So the physical pain does educate those kids, in a way.


Tapi janganla beriya sangat dok merotan, sampai jadi kes dera. sebab rotan tu ramai dah salah guna kot, jadi org rasa rotan tu sesuatu yg tak patut. saya rasa la. sebab dulu pegi belajar mengaji, Tok Guru tu pegang je rotan. tapi merotan nye tak pernah. rotan tu jadi props je. hehe.


Rotan. nak guna boleh, tapi niat kena betul. utk mendidik. innamal a'maalu binniat kan. pandai pun.


just my 2 cents.


saya? kalau saya tak sampai hati lah nak rotan. but i'm not against it though if it's for the right cause.
0 Responses